L-karnityna

L-karnityna – Energia z tłuszczu.

 

Czym jest L-karnityna?

 

L-karnityna jest naturalnym środkiem odżywczym, który odgrywa istotną rolę w przemianie energii w organizmie. L-karnityna transportuje kwasy tłuszczowe do mitochondrii, czyli "pieców" komórek. Tylko tu można uzyskać energię z kwasów tłuszczowych. Bez L-karnityny kwasy tłuszczowe nie mogą przedostać się do miejsca, gdzie wytwarzana jest energia. L-karnityna jest ważna dla dostarczania energii do wielu organów organizmu jak np. serce, mięśnie, wątroba i komórki immunologiczne.  L-karnityna odgrywa istotną rolę w organizmie przy:

  • wytwarzaniu energii z tłuszczów,
  • zapewnianiu wytrzymałości u sportowców wyczynowych,
  • wspomaganiu regeneracji po treningu,
  • dostarczaniu energii do serca i komórek immunologicznych,
  • zapobieganiu przedwczesnemu zmęczeniu podczas treningu.

 

Co to jest Carnipure?

 

Carnipure jest specjalną odmianą L-karnityny, produkowaną przez szwajcarską firmę biotechnologiczną Lonza Ltd. Znak jakości Carnipure na opakowaniu produktu wskazuje, że produkt ten zawiera czystą, najwyższej jakości L-karnitynę firmy Lonza.

 

Gdzie występuje L-karnityna w organizmie ludzkim?

 

L-karnityna występuje w organizmie w ilości 20-25 gramów. Organy i komórki o dużym zapotrzebowaniu energetycznym takie, jak: serce, mięśnie, komórki immunologiczne, mózg, nerwy i plemniki zawierają wysoki poziom L-karnityny i nie mogą prawidłowo funkcjonować bez jej odpowiedniego poziomu. Nasz organizm jest w stanie wytwarzać małe ilości L-karnityny, jeżeli łatwo dostępne są prekursory (dwa niezbędne aminokwasy: lizyna i metionina) i kofaktory (witaminy C, B3, B6 i żelazo). Nieodpowiedni poziom któregoś z tych z tych czynników ogranicza zdolność organizmu do produkcji L-karnityny.

 

Gdzie w naszym pożywieniu występuje L-karnityna?

 

L-karnityna zawarta jest w naszym codziennym pożywieniu. Czerwone mięso (np. baranina, dziczyzna i wołowina) jest szczególnie bogate w L-karnitynę. Ryby, drób mleko oraz mleko matki zawierają mniejsze ilości L-karnityny, natomiast żywność pochodzenia roślinnego zawiera jej minimalne ilości. Przeciętnie spożywamy codziennie z pokarmem około 100-300 mg L-karnityny.

 

  • Dziczyzna, wołowina 100-220 mg/100 g
  • Wieprzowina, mięso z królika 20-30 mg/100 g
  • Drób 6-30 mg/100 g
  • Ryba 6-20 mg/100 g
  • Kiełbasa 1-20 mg/100 g
  • Mleko, ser, nabiał 1-10 mg/100 g
  • Grzyby 1-5 mg/100 g
  • Owoce, warzywa, orzechy 0-1 mg/100 g

 

Kto powinien stosować L-karnitynę?

 

L-karnityna pomaga zachować zdrowie zwłaszcza w okresach zwiększonego stresu. 

Ze względu na ważną i zasadniczą rolę, jaką odgrywa w przemianie energii nie należy się dziwić, że wielu ludzi może czerpać wielorakie korzyści stosując ją jako suplement diety:

 

  • sportowcy wyczynowi podczas treningu wytrzymałościowego i siłowego jak również osoby uprawiające sport jako hobby,
  • osoby odchudzające się,
  • kobiety ciężarne lub karmiące piersią,
  • osoby starsze,
  • wegetarianie oraz osoby, które spożywają bardzo małe ilości mięsa,
  • osoby, które chcą utrzymać lub poprawić swój stan zdrowia.

 

Jakie korzyści daje L-karnityna sportowcom?

 

Wiele dowodów naukowych potwierdza korzystny wpływ tego suplementu na sportowców i osoby aktywne fizycznie ze względu na optymalizację wysiłku, opóźniając wystąpienie stanu zmęczenia oraz poprawiając proces regeneracji. Naukowcy zaobserwowali u sportowców stosujących L-karnitynę spadek produkcji wolnych rodników, mniej uszkodzeń tkanki, zmniejszone zakwaszenie mięśni po treningu. L-karnityna przyśpiesza również spalanie tłuszczów, redukuje rozkład aminokwasów i wzmaga syntezę białka oraz tworzenie beztłuszczowej masy mięśniowej. L-karnityna jest jakby wewnętrznym programem treningowym. Wzmaga ona długotrwały wzrost poczucia zadowolenia podczas aktywności fizycznej i ułatwia przejście do fazy o wyższej intensywności.

 

Czy L-karnitynę uważa się za środek dopingujący?

 

L-karnityna nie jest środkiem dopingującym i nie znajduje się na żadnej krajowej lub międzynarodowej liście środków dopingujących. Jest to naturalny środek odżywczy, który można znaleźć zarówno w żywności jak i organizmie ludzkim, a który pomaga sportowcom sprostać nakładanym na nich obciążeń treningowych. L-karnitynę stosowali już najlepsi sportowcy na igrzyskach olimpijskich w 1980 roku i nadal ją stosują.

 

Czy L-karnityna może pomóc stracić na wadze?

 

L-karnityna może długoterminowo stać się ważnym czynnikiem w redukcji wagi ciała jako część programu odchudzającego. Jednakże samo stosowanie L-karnityny nie zredukuje wagi. Badania wykazują, że połączenie suplementacji L-karnityny i ograniczonego spożycia kalorii - najlepiej w połączeniu z aktywnością fizyczną - może doprowadzić do uzyskania optymalnej wagi dla organizmu. Wykazano również, że L-karnityna przyśpiesza spalanie spożywanych tłuszczów: Jeżeli L-karnitynę spożywa się jednocześnie z tłuszczami, ulegają one szybszemu spalaniu i mniej tłuszczu odkłada się w tkance. L-karnityna może również obniżać poziom lipidów we krwi. Ponadto wykazano na zwierzętach, że L-karnityna redukuje poczucie głodu i ułatwia redukcję ilości spożywanego jedzenia.

 

Jaką rolę pełni L-karnityna, jeśli chodzi o serce?

 

Serce jest naszym najważniejszym i bez przerwy funkcjonującym mięśniem w organizmie. Uzyskuje ono około 70% swojej energii z kwasów tłuszczowych. Z tego właśnie powodu serce zawiera wysoki poziom L-karnityny, zapewniający niezbędny i nieprzerwany transfer kwasów tłuszczowych do mitochondrii komórek serca. Serce nie może samo wytwarzać L-karnityny, dlatego też zależne jest ono od odpowiedniej jej dostawy z krwią. Liczne badania potwierdziła korzystny wpływ L-karnityny w przypadku chorób serca, zwłaszcza obecności złogów tłuszczów w sercu oraz arytmii. L-karnityna może być stosowana do utrzymywania serca w dobrym zdrowiu, jednakże w żadnym wypadku nie może zastąpić leczenia lekarskiego.

 

Czy można stosować L-karnitynę podczas ciąży i przy karmieniu piersią?

 

Zapotrzebowanie organizmu na L-karnitynę rośnie szybko podczas ciąży oraz karmienia piersią i nie można go łatwo zaspokoić przez normalną dietę. Duży spadek koncentracji L-karnityny w organizmie daje się zauważyć już w 12 tygodniu ciąży. Dietetyczna suplementacja w celu podwyższenia ilości spożywanej L-karnityny może okazać się przydatna podczas ciąży.

 

Dlaczego starszym ludziom trudno jest spożywać wystarczającą ilość L-karnityny?

 

Zdolność organizmu do wytwarzania L-karnityny maleje z wiekiem. Starsi ludzie często redukują spożycie mięsa z wielu względów, co doprowadza do zmniejszonego spożycia L-karnityny. Metabolizm tłuszczów zwalnia z wiekiem i w konsekwencji odkłada się go coraz więcej w organizmie. Białka z mięśni ulegają przyspieszonemu rozkładowi i w konsekwencji masa mięśniowa ulega redukcji. L-karnityna może pomóc przyspieszyć przemianę tłuszczów i ich spalanie. L-karnityna jest zatem ważnym składnikiem odżywczym dla ludzi starszych, pomagając im w zachowaniu zdrowia, witalności i siły.

 

Czy u wegetarian może dojść do niedoboru L-karnityny?

 

Dieta wegetariańska zawiera niski poziom L-karnityny jak również prekursorów koniecznych do produkcji L-karnityny w organizmie. Wykazano, że wegetarianie mają niższy poziom L-karnityny we krwi. Symptomami niskiego poziomu L-karnityny może być obniżona sprawność i szybkie zmęczenie mięśni. L-karnitynę Carnipure uzyskuje się biologicznie przez fermentację, nie jest on wyciągiem z mięsa, nadaje się więc znakomicie do stosowania przez wegetarian.

 

Jak zażywać L-karnitynę?

 

L-karnitynę - podobnie jak witaminy - zażywa się rano, w porze obiadowej lub wczesnym popołudniem, osoby uprawiające sport 30-60 minut przed wysiłkiem. Nie zaleca się zażywania L-karnityny wieczorem lub bezpośrednio przed pójściem do łóżka, ponieważ większe dawki mogą spowodować pobudzenie organizmu i spowodować bezsenność. L-karnitynę stosuje się w dawkach nie większych niż 500-1000 mg w trakcie lub po posiłkach.

L-karnityna Carnipure jest środkiem odżywczym rozpuszczalnym w wodzie i - podobnie jak w przypadku witamin rozpuszczalnych w wodzie - jego nadmiar wydalany jest przez nerki. 

 

L-karnityna wykazuje najlepsze działanie w połączeniu z treningiem wytrzymałościowym!

 

Czy L-karnityna Carnipure ma skutki uboczne?

 

L-karnityna występuje z natury w naszym organizmie i w naszym pożywieniu. Jest ona substancją bezpieczną i może być zażywana długotrwale przez wiele miesięcy lub lat bez żadnych skutków ubocznych. W Europejskim Urzędzie do spraw Bezpieczeństwa Żywności przeprowadzono ocenę bezpieczeństwa Carnipure, która wykazała, że dawki do 2 g suplementu L-karnityny dziennie są bezpieczne dla człowieka.

Strona internetowa www.inkospor.pl korzysta z technologii przechowującej i uzyskującej dostęp do informacji na komputerze bądź innym urządzeniu użytkownika podłączonym do sieci (w szczególności z wykorzystaniem plików cookies). Zgoda wyrażona na korzystanie z tych technologii przez stronę internetową www.inkospor.pl lub podmioty trzecie, w celach związanych ze świadczeniem usług drogą elektroniczną, może w każdym momencie zostać zmodyfikowana lub odwołana w ustawieniach przeglądarki. Więcej o naszej polityce dotyczącej cookies dowiesz się tutaj>>.
Zamknij
pixel